Läs senare

7 frågor till Anna Wikfalk…

… mindfulnessinstruktör och en av författarna till boken Mindful eating – slut fred med kroppen och maten.

10 Jun 2015


Foto: Martin Wikfalk

  1. Vilka riktar sig boken till?
    – Alla som har en obalanserad relation till mat. Vi får hela tiden höra vad vi ska äta, hur mycket och vad som är den ”rätta” maten. Det vi tycker saknas är fokus på hur och varför vi äter.
    Vi vänder oss både till vanliga personer som går på dieter och har mycket regler kring mat och till de som tidigare haft ätstörningar och blivit friska men inte är fria från sina tankar och känslor kring mat.
  2. Vad finns det för problem i vår relation till mat i dag?
    – Ett grundproblem är att vi får så motstridiga budskap. Man utlovas lycka om man uppnår ett visst kroppsideal som bygger på hård kontroll och disciplin. Samtidigt översköljs vi av kokböcker och matprogram. Vi ska umgås kring mat och godis, med fredagsmys och fika. Å ena sidan ska man unna sig, å andra sidan nå ett ideal. Vi har lärt oss att förlita oss på yttre regler för vad vår kropp behöver. Det vi har tappat är kontakten med vad våra kroppar säger.
  3. Vad är mindful eating?
    – Mindfulness är när man riktar sin uppmärksamhet med avsikt mot något, utan att värdera eller döma. Självmedkänsla är en viktig del. Det betyder att man bemöter sig själv med en medkännande och varm attityd i stället för med självkritik. I mindful eating fokuserar vi på frågan: Varför äter jag som jag gör? Det kan vara flera delar av oss som är hungriga, inte bara magen. Hjärtat kan hungra av våra känslomässiga behov – som inte kan fyllas med mer mat.
  4. Hur går till praktiskt?
    – Medveten närvaro riktas mot olika sign­aler för hunger, mättnad och sug. Magens kurr, men också ögon, näsa, tankar och känslor kan få oss att vilja äta något eller inte. Man får lära sig att lyssna till vad kroppen säger och uppleva fler nyanser av hunger och mättnad. En enkel övning är att lägga ner besticken när man tagit en tugga och inte ta upp dem igen förrän man har tuggat klart. Men mindfulness innebär inte att äta långsamt, utan att äta medvetet.

  5. Varför ska man äta mer mindful tycker du?
    – Det kan vara skrämmande att inte förlita sig på yttre experter, men det man kan vinna är frihet i sin relation till mat. Energi som lagts på att tänka på maten kan gå till annat i livet. Det innebär inte att man bara ska goffa i sig, utan det kräver engagemang och praktik att lyssna inåt. Man kan inte lyckas eller misslyckas med mindful eating, utan det är en process att förstå sig själv.
  6. Är mindful eating vetenskapligt undersökt?
    – Grunden till metoden, programmet Mindfulnessbased Stress Reduction (MBSR) är väl utforskat. Men mindful eating är ganska nytt. Det finns några mindre amerikanska studier som visat att hetsätning minskar med mindful eating-program och att självmedkänsla är viktigt.
  7. Skulle mindful eating kunna användas i skolan tror du?
    – Det vore fantastiskt. Vi tror att många unga har en obalanserad relation till maten och vår dröm är att man ska jobba mer förebyggande. Skolan är en plats där man når alla unga och mindfulnessträning generellt ger mycket där.

Anna Wikfalk är mindfulnessinstruktör, yogalärare och driver en yogastudio i Stockholm. Boken Mindful eating (Bladh&Bladh) har hon skrivit tillsammans med Veronika Ryd och Tia Jumbe. Anna Wikfalk leder också, tillsammans med Veronika Ryd, Sensusprojektet Att äta – mindfulness för kropp och knopp som är finansierat av Allmänna Arvsfonden. Läs mer på sensus.se/attata

ur Lärarförbundets Magasin