Läs senare

Är det gris i marshmallows?

av Emma Holström
09 Dec 2016
09 Dec 2016
Emma Holström är lärare i idrott och hälsa samt matematik på Sven Eriksons-gymnasiet i Borås. Foto: Linus Meyer
Emma Holström är lärare i idrott och hälsa samt matematik på Sven Eriksons-gymnasiet i Borås. Foto: Linus Meyer

Jag gjorde mitt bästa för att vara tydlig, pratade långsamt, visade bilder och repeterade. Flera av eleverna satt och pillade med mobilen. Irriterande! Hur hade de mage att göra det första gången vi sågs? Men något fick mig att gå runt i klassrummet och kika, i stället för att bli arg. Upptäckte att mobilen användes som översättning för att förstå mina ord. All ilska rann av mig. Vilken tur att jag inte sa till på skarpen den där gången. Mobilen fungerade som ett hjälpmedel för språkinlärning.

Jag undervisar nyanlända i matematik och idrott och hälsa. På förhand tänkte jag att idrott och hälsa skulle vara enkelt medan matematik skulle vara svårare. Jag tänkte att kroppen är som den är, rörelser är universella. Matematik har ett eget språk, utöver det vanliga språket. Det skulle nog bli svårt. Men ack vad jag bedrog mig. Matematik visade sig vara ungefär samma som att undervisa ”vanliga elever”. Mina svenska elever brukar också ha svårt för det matematiska språket. Mina första idrottslektioner, däremot, var en mindre katastrof. Leka lekar fungerade inte för oss i början, eftersom det bygger på att eleverna känner sig trygga med sig själva och i gruppen.

Efter någon vecka gick vi ut i skogen. Vandringen bland träden inspirerade till fina samtal. Samtal om livet, naturen och allemansrätten. Eleverna berättade historier om sina hemländer, flykten därifrån och om saknaden efter familjen. Samtalen handlade även om drömmar och framtiden. Väl framme i en glänta gjorde vi upp eld och kokade nyponsoppa på ett stormkök. Eleverna var harmoniska, alla hjälpte till med de olika sysslorna. En av dem fascinerades av stormköket, undrade var man kan köpa det och vad det kostar. En annan såg som sin uppgift att hålla elden igång, viftade för fullt för att få bra glöd. Jag bjöd på marshmallows. Eleverna tog gladeligen emot godiset och började grilla. Helt plötsligt yttrade någon: ”Är det gris i det här?” Vi läste på innehållsdeklarationen. Jo mycket riktigt, gelatin från gris. Flera lät sina marshmallows brinna, några struntade i det och åt ändå.

Efter att ha varit lärare i 19 år i den ”vanliga svenska skolan” har jag nu kommit till en ny fas i mitt lärarliv. Att arbeta med nyanlända har blivit en nytändning. Jag kämpar med att göra min kommunikation tydligare. Mina misslyckanden får mig att tänka till och försöka finna bättre lösningar. Jag har lärt mig att det är perfekt att vara ute i skogen för att få härliga möten och en avslappnad atmosfär. Jag har lärt mig att oavsett bakgrund kan man lära sig massor, med hjälp av god vilja och mobilen.

ur Lärarförbundets Magasin