Läs senare

Baktankar leder framåt

DJUPDYKNINGVariation i undervisningen och ständiga utvärderingar av vad eleverna lärt sig. Det är Lisa Wedbergs främsta ämnes­didaktiska strategier.
– Att hitta faktorerna som leder till ökat lärande är bland det mest utvecklande med läraryrket, tycker hon.

”Skräpmat”. Pizza är en jättebra skåprensarrätt. Foto: Maria Hansson

Innanför entrén till Djuråsskolans högstadium i Gagnefs kommun i Dalarna luktar det mat. Här ligger skolbespisningen vägg i vägg med hem- och konsumentkunskapssalen. Ett perfekt läge, anser läraren Lisa Wedberg, eftersom alla elever går förbi flera gånger varje dag. På en anslagstavla bredvid dörren har hon hängt upp terminens planering för alla årskurser.
– Om en elev missat en lektion kan de läsa här vad de måste ta igen.
Nu har klockan passerat lunch och Lisa Wedberg har just dragit igång dagens andra lektion.
– Vilka av er har sett Lyxfällan på tv? inleder hon med att fråga.
De flesta av de 15 niorna räcker upp handen.
– Ok, där vill ni inte hamna, säger Lisa Wedberg.
Hon är noga med att i varje nytt moment utgå från elevernas intressen här och nu. Nyfikenheten och motivationen det skapar gynnar lärandet, menar hon. Räkningar och betalningsanmärkningar ligger kanske långt bort för dessa elever, men Lyxfällan kan de relatera till.

Lisa Wedberg, lärare i hem- och konsumentkunskap på Djurås­skolan. Foto: Maria Hansson

I stället för att bara berätta vad som händer om man inte betalar sina räkningar spelar Lisa Wedberg sedan upp en liten enmansteater som handlar om hur hon flyttar hemifrån, blir uppringd av en telefonförsäljare, tackar ja till ett erbjudande, åker på semester och glömmer bort sin post. Snart har hon en prick hos Kronofogden.
– Jag gillar att gestalta och jag upplever att eleverna förstår och kommer ihåg bättre då, än om jag bara pratar på, kommenterar hon.
Efter genomgången är det dags för massagetåg. Eleverna ställer sig i en ring och lägger händerna på varandras axlar. Först knådar de mjukt, sedan övergår de till att försiktigt slå med sidan av handflatorna. Det syns att de gjort det här många gånger förut.
– Vi har pratat om hur massage kan gynna hälsan och vikten av att röra på sig då och då när man sitter stilla länge, så de vet varför vi gör det här, berättar Lisa Wedberg.
Hem- och konsumentkunskapslektionerna är långa. Niorna ska vara här i två timmar utan rast. Små avbrott som det här är viktiga. Det gäller att hela tiden ligga steget före de som får myror i benen eller de som inte orkar hålla koncentrationen uppe så långa stunder, säger Lisa Wedberg.
– Jag lägger alltid teoridelen först. Och teori för mig betyder inte att sitta med näsan i en bok. Jag använder mig mycket av gestaltning och filmer. Och de lite mer tråkiga delarna, som när eleverna ska lära sig skilja på olika rotfrukter, brukar jag göra quiz av. Det finns ett bra quiz­verktyg på nätet – kahoot – som jag använder.
Det brukar bli uppskattat och de lär sig jättefort.

Efter ungefär 40 minuters teori är det dags för lektionens praktiska moment. Niorna ska få laga en rätt på rester, pizza.
– Undervisningen ska förbereda eleverna så att de kan göra smarta ekonomiska, hälsomässiga och miljömässiga val. Jag vet att de gillar pizza och förmodligen kommer att äta det när de flyttat hemifrån. Jag vill att de ska kunna välja att laga pizza i stället för att köpa färdig och denna lektion visar jag att det är en jättebra ”skåprensarrätt”. Nästa lektion kommer vi att räkna på vad årskostnaden blir om man köper ett par pizzor i veckan, säger Lisa Wedberg.
På ett litet bord har hon förberett några ingredienser. Där ligger röda tomater, vita champinjoner och gröna färska örter. Där finns också klassiska rester i form av en halv burk tonfisk, ett öppnat paket skinka och en halvfull burk tacosås.
– Att lägga fram ingredienserna är ett medvetet sätt att skapa nyfikenhet och inspiration, berättar Lisa Wedberg.
Eleverna får välja helt själva vad de ska ha på sina pizzor och de har fritt tillträde till kylskåpen om de önskar några andra ingredienser än de som ligger framme.
– Innan vi sätter igång skulle jag vilja visa ett youtube-klipp som inspiration. Det här såg jag häromdagen och jag tyckte det var så himla smart, säger Lisa Wedberg till eleverna och trycker igång en kortfilm på mindre än en minut.
Klippet visar en inbakad pizza i form av ett hjul, som en vetekrans ungefär.

– Var finns visparna? frågar en elev.
– Där, på serveringsvagnen, svarar Lisa Wedberg och pekar mot en vagn fullproppad med olika arbetsredskap.
Tidigare låg slevar, stekspadar och alla andra redskap i lådor i de fem köken i salen. Men Lisa Wedberg tröttnade på att ägna tid efter varje lektion åt att gå igenom alla lådor för att se att allt låg på rätt plats. Så hon samlade alla redskap på en vagn.
– Jag bedömer ju inte om en elev lägger potatisskalaren i rätt låda, det är inte betygsgrundande. Det här sparar mig en massa tid.
Det finns också en didaktisk tanke med vagnen.
– Genom att eleverna alltid ställs inför alla redskap lär de sig att tänka efter och välja rätt. Samtidigt främjar det fantasin, kanske ser de något redskap som väcker lusten att göra något annorlunda.
Lisa Wedberg har arbetat som hem- och konsumentkunskapslärare i sex år. Men lärare har hon
varit länge. Från början utbildade hon sig till matte- och NO-lärare. Men när hon fick barn valde hon att vara hemma en längre tid och när det var dags att återvända till arbetslivet ville hon göra det på deltid.
– Men som matte och NO-lärare är det väldigt svårt att gå ner i tid, jag hittade ingen deltidstjänst, berättar hon.
Så hon valde att lämna läraryrket en tid och startade i stället ett bageri tillsammans med en vän. De bakade på morgnarna och tog hand om barnen på dagarna. Några år senare såg hon en annons om en lärartjänst i hem- och konsumentkunskap på deltid.
– Det kändes perfekt för mig.
Sedan dess har Lisa Wedberg läst in behörigheten på distans via högskolan i Kristianstad, samtidigt som hon jobbat. Den sista delen av kursen kommer att gå i höst.
– Jag tycker att jag fått med mig många bra ämnesdidaktiska tips från utbildningen. Vi har bland annat gjort flera lektionsplaneringar var och delgett varandra.
Som så många andra hem- och konsumentkunskapslärare är Lisa Wedberg ensam om titeln på sin skola. För att kunna diskutera ämnesdidaktik och utbyta tips träffar hon ett gäng andra hem- och konsumentkunskapslärare i regionen ungefär en gång per termin.
– Min förhoppning är att vi så småningom ska kunna samplanera.

Pizzabottnarna jäser på plåtar och tomatsåser puttrar i kastrullerna. Ur radion strömmar musik och stämningen är hemtrevlig i köken. Lisa Wedberg smyger runt och tittar och småpratar med eleverna, men de sköter sig till största delen själva.
– Jag har haft de här eleverna sedan de gick i sexan och jag vet att de klarar detta. Men om jag skulle ha haft den här lektionen med en ny klass hade jag visat hur en deg känns när den är färdigjäst och hur man kan använda stavmixern för att få till en bra konsistens på tomatsåsen.

Hon tror att det bästa sättet att lära sig laga mat är att få det visat för sig. Och att sedan motiveras att testa att inte göra exakt likadant.
– Jag är noga med att förklara för eleverna att de är här för att träna. De kommer kanske att bränna något i ugnen eller spilla ut något, men man lär sig av sina misstag.
När de flesta pizzorna står i ugnen höjer Lisa Wedberg rösten och säger att för dem som vill ha en extra utmaning i dag finns det vitkål att göra vitkålssallad av. På serveringsvagnen finns även äpple och ingefära som man kan göra en god dryck av.
– Jag vill inte att de som är snabba bara ska stå och hänga eller straffas med någon tråkig uppgift som att plocka ur diskmaskinen till exempel. Därför ser jag till att alltid ha extrauppgifter förberedda, berättar hon.
Lisa Wedberg jobbar ständigt med att utveckla sina lektionsupplägg och uppgifter. Hennes viktigaste verktyg för det är elevutvärderingar.
– Efter varje termin får de skriva ner vad som har varit bra, vad som har varit dåligt och vad de har lärt sig. Jag är noga med att förklara att deras åsikter är viktiga för mig, för att undervisningen ska bli så bra som möjligt. Och de är väldigt duktiga på att ge respons.

Alla artiklar i temat Djupdykning: Ämnesdidaktik (6)

ur Lärarförbundets Magasin