Läs senare

Dags att tänka om

av Johanna Ulrika Orre
03 Maj 2017
03 Maj 2017
Johanna Ulrika Orre
chefredaktör

När jag jobbade som SO-lärare på hög­stadiet hade jag en elev som jag tyckte var smart – men lat. Det störde mig ärligt talat att jag var tvungen att ge elevens svar på provens fördjupningsdel högsta betyg, trots att hen inte alls ansträngde sig eller visade något större intresse eller engagemang för ämnet. Men de hastigt nerklottrade raderna innan hen lämnade lektions­salen i förtid sa onekligen allt som behövde sägas.
Att den eleven förmodligen var särskilt begåvad och att vi borde satt oss ner och tillsammans diskuterat hur jag skulle kunna göra undervisningen – och proven – till en utmaning även för hen föll mig inte in. Och, mig veterligen, ingen av skolans andra lärare heller. För sådan var tidsandan.
Min tröst i dag är att eleven trots allt verkade trivas rätt bra med skoltillvaron. För tänk vad förödande tråkigt det måste vara att gå nio år i grundskolan om man redan kan allt som lärs ut. Eller aldrig får öva på att bli bättre på de delar man redan är bäst på för att läraren tycker man ska koncentrera sig på att bli bättre på det man inte kan.
Välkommen att dyka ner i ett nummer av miVIDA som tar upp ett ämne som länge varit tabu i svensk skola, nämligen att även duktiga elever har rätt till utmaningar.

ur Lärarförbundets Magasin