Läs senare

Den svåra konsten att lära ut

av Johanna Ulrika Orre
28 Feb 2017
28 Feb 2017
Johanna Ulrika Orre
chefredaktör

I samband med att Lgr 11 infördes pratades det mycket om att lärare behöver fördjupade kunskaper, läs fler högskolepoäng, i sina undervisningsämnen. Men om man måste välja, är det kanske snarare fortbildning i hur man lär ut som bör prioriteras. Jag menar, det spelar ju ingen roll hur duktig en lärare än är på sitt ämne om hen inte lyckas förmedla sina kunskaper vidare.
Mitt eget bästa exempel på att det inte alltid är lärarens kunskaper som avgör om eleven lär sig kommer från idrottens värld. Jag hade under många år som ryttare svårt att verkligen komma ner i sadeln i nedsutten trav. Hur jag än kämpade lyckades jag inte. Tills jag en dag red för en ny ridlärare och han sa att jag skulle stretcha ljumskarna bakåt i stället för att försöka trycka mig ner i sadeln. Sedan dess har jag inte särskilt svårt att komma ner i sadeln. Jag är övertygad om att alla de andra erkänt skickliga, erfarna tränarna som jag tidigare ridit för också visste hur jag skulle göra, de uttryckte det bara inte på ett sätt som fick just mig att förstå.
Som nygammal chefredaktör för miVIDA hälsar jag dig välkommen till ett nytt nummer där vi djupdyker ner i den svåra, men ack så viktiga, konsten att lära ut.

ur Lärarförbundets Magasin