Läs senare

Forward eller repeat?

av Johanna Ulrika Orre
17 Nov 2017
17 Nov 2017
Johanna Ulrika Orre
chefredaktör

I matematik börjar eleverna med att i lågstadiet lära sig de fyra räknesätten och använder sedan de kunskaperna till att lära sig mer avancerade uträkningssätt ju högre upp i åldrarna de kommer. I engelska börjar man med att lära sig glosor och grundläggande grammatik för att sedan utveckla språket för varje årskurs. Och i idrott och hälsa börjar man med att slå kullerbyttor i årskurs 1 och avslutar med att göra volter i årskurs 9. Eller? Nej …

Att få till en tydlig progression känns enklare i vissa ämnen än i andra. Det är det inte bara jag som tycker. Även undervisningsråden på Skolverket anser att kursplanerna i gällande läroplan är olika tydliga när det kommer till just progression.

Också ämnet hem- och konsumentkunskap har vissa problem när det gäller att få till en genomtänkt progression. Här är det bland annat traditionen som sätter käppar i hjulet, det är ju så trevligt att baka lussebullar inför (varje) jul.

Välkommen till ett nummer där vi djupdyker rakt ner i den knepiga tankenöten: Hur gör du lektion 35 svårare än lektion 1?

ur Lärarförbundets Magasin