Läs senare

Fråga för att förstå

09 Mar 2011

I framtiden kommer nog människor inte bara ha ett enda yrke. Du är nog den sista generationen, konstaterar dottern en dag och pekar på mig, när vi resonerar om arbetsmarknaden. Hon har säkert rätt, hon är utbildad journalist och beredd att arbeta inom allt som har med media att göra bara för försörjningens skull.
Jag berättar för henne om lärarnas situation, om utbildning och den nya lärarlegitimationen som ska införas. Inte helt lätt att förstå, vare sig för henne eller för någon annan, för hur ska det fungera framöver? Låt säga att en två- eller treämneslärare är behörig i ett ämne men inte i det andra? Eller den lärare som är den enda på skolan med specifik kompetens i sitt ämne men som inte är legitimerad, med andra ord inte kan sätta betyg. Hur löser man det? Sedan har vi alla obehöriga lärare som är ett annat gigantiskt problem.

Frågorna är hur många som helst men redan 2015 enligt planen ska det finnas legitimerade lärare i varenda klassrum. Men oavsett hur det går, ska det ju fungera även för dagens elever. Kursplaner, skriftliga omdömen och nya betyg finns redan.

Alla dessa viktiga frågor får vi naturligtvis återkomma till under året. Men eftersom tidningen bara kommer fyra gånger om året vill jag rekommendera att även läsa nyheter och följa debatten här på lararnasnyheter.se.

Apropå att lära sig, säger forskaren Peter Gärdenfors, att lusten till eget skapande är drivkraften till lärandet. Det är den mänskliga nyfikenheten, igenkänning, där koppling till just lek är uppenbar.

Just så försöker också Martin Axelsson i Kristianstad arbeta. I undervisningen använder han egen glädje och brinnande intresse i sina två ämnen hem- och konsumentkunskap och idrott och hälsa. Och lyckas väl om han, som man ska, är förberedd till lektionerna.

ur Lärarförbundets Magasin