Läs senare

Han längtar till lektionerna

DRIVKRAFTPatrik Mårdh brinner för ämnet idrott och hälsa och älskar att undervisa. För att få ut så mycket kunskap som möjligt till eleverna har han skapat en egen hemsida.

25 Aug 2017

Patrik Mårdh

Patrik Mårdh

Ålder: 33 år.
Familj: Fru och två barn.
Bor: Stockholm.
Gör: Undervisar
från och med i höst årskurs 7–9 i idrott och hälsa på Viktor Rydberg Vasastan i Stockholm, var fram till sommaren förstelärare och lärare i idrott och hälsa i årskurs 1–9 på Matteusskolan i Stockholm.
År i yrket: 10 år.
Fritid: Långdistans-löpare, springer maraton och ultralopp.
Hemsida: patriks­idrottochhalsa.com

Vad är din drivkraft?
– Att få eleverna att röra på sig, känna rörelseglädje och bli mer intresserade av ämnet och vad man kan göra för att må bra. Att få se deras utveckling när de lärt sig något och hur mycket bättre de mår när de rör på sig.

Är det skillnad på att undervisa i idrott och hälsa på lågstadiet jämfört med på högstadiet?
– Absolut. På lågstadiet är eleverna fortfarande öppna och lika entusiastiska inför allt. På högstadiet har många elever förutfattade meningar om vad de är bra på och därför gillar att göra. Men den största skillnaden är att på högstadiet har eleverna förstått att det är kunskap jag lär ut och att ämnet inte bara handlar om att röra på sig.

Vilket stadium undervisar du helst?
– Personligen gillar jag mest att undervisa på högstadiet. Där kan man nå mest utveckling hos eleverna, både kunskapsmässigt och mentalt. Någon som inte kan något i sjuan kan kunna jättemycket i nian. Och någon som avskyr ämnet kan fås att upptäcka att rörelse är roligt. För mig är en sådan utveckling magisk.

Vilken del av ämnet brinner du mest för?
– Rörelsedelen. Att kunna göra rörelse lättillgängligt för eleverna och visa dem ett smörgåsbord av olika sätt att röra sig på. Att få eleverna att känna samma glädje när de rör sig som jag själv gör.

Vilken yrkesfråga tycker du är viktigast?
– Just nu tycker jag den viktigaste frågan är hur vi får barn att röra på sig mer. Jag tycker att det ska ske under ledning av oss idrott och hälsalärare och att det därför är väldigt viktigt att vi försöker bygga upp något bra ihop med skolledningen. Jag tycker att rörelsedelen ska få ta mer plats i Lgr 11 och att vi behöver se över hela ämnets struktur och kanske göra en uppdelning mellan rörelse och hälsa.

Hur hämtar du energi på fritiden?
– Genom att vara med min fru och mina barn och genom löpningen. Medan jag springer kan jag bearbeta sådant som har hänt och lägga det åt sidan.

Varför har du en egen hemsida?
– Jag gillar att bygga hemsidor och vill nå ut med så mycket kunskap som möjligt. Som lärare får man hela tiden hundratals frågor om allt från vad vi ska göra på nästa lektion till frågor om ämnet så jag gjorde en hemsida där jag bland annat informerar om mina lektioner, ger hälsotips i en blogg och lägger ut träningsfilmer. Jag är en öppen person, kanske för öppen enligt en del, men det fungerar för mig och hemsidan har blivit ett jättebra verktyg för mig att nå ut till elever och föräldrar.

Vad gör du om tio år?
– Då tror jag att jag kanske har gått över till att
jobba i ett privat företag med rörelseglädje för barn. Eller också jobbar jag kvar som lärare fast på gym­nasiet eller i alla fall på en annan skola. Min första tanke var att svara att då gör jag precis samma sak men det kändes lite för tråkigt.

ur Lärarförbundets Magasin