Läs senare

Lär dig leva med tinnitus

LärarvardagLärarna Eva-lill Lindfors och Suzanne Mattisson har båda utvecklat tinnitus på jobbet. Men det finns sätt att hantera besvären.

27 Feb 2017
Illustration: Janette Bornmarker

– Min tinnitus kom ganska plötsligt.
Jag började höra ett susande ljud och fick ont i huvudet på lektionerna, säger hem- och konsumentkunskapsläraren Eva-lill Lindfors, när hon beskriver sina besvär som började för tio år sedan.
När det susande ljudet inte försvann efter två veckor, sökte hon hjälp hos Kommunhälsan i Eskilstuna. Läkaren konstaterade att hon drabbats av tinnitus. Hon fick öronproppar som kunde stänga ute buller men släppa igenom elevernas tal. Hon fick också råd om att stressa mindre, dra ner på kaffekonsumtionen och motionera regelbundet. Läkaren förberedde henne på att hon skulle få leva med det susande ljudet resten av livet.
– Det har tagit tid att acceptera att jag kommer att få leva med besvären. Jag måste planera mitt liv mycket mer nu. Om jag till exempel går på restaurang eller konsert en kväll, blir jag så trött av alla ljud att det måste finnas tid för vila dagen efter.
I en hem- och konsumentkunskapssal kan det vara mycket ljud från hushålls­maskiner och slammer av kastruller och porslin. För Eva-lill Lindfors är det ljudet från köksfläktarna som är jobbigast.
− Jag klarar till exempel inte av att ha mer än ett lektionspass per dag med elever som steker pannkakor. Jag måste variera undervisningen med tanke på fläktljuden.
Det blir även ansträngande om eleverna väsnas mycket och pratar högt.
− Jag märker en tydlig koppling till min egen stressnivå. I början av terminerna besväras jag mindre av tinnitus. Men i samband med terminsavslutningar när betygen ska sättas och allt ska bli klart, får jag högre tinnitus som gör att jag kan få svårt att sova.
För att hantera stressen försöker Eva-lill Lindfors prioritera vad som är viktigast och låta andra arbetsuppgifter vänta. Även när hon har mycket att göra har hon lärt sig att avsätta tid för motion och vila.

Till fysioterapeuten Helena Löwen-Åbergs mottagning i Göteborg söker sig många lärare för att få hjälp med tinnitus.
– Tidigare var det industriarbetare som fick yrkesrelaterade hörselskador i bullriga miljöer. I dag är lärare som arbetar i stressiga miljöer med höga ljudnivåer en utsatt grupp, säger hon.
Tinnitus definieras som att någon hör ett ljud som inte kommer från någon yttre källa och som är ohörbart för andra. Helena Löwen-Åberg berättar att man inte vet exakt vad som händer i örat vid tinnitus. En teori är att skadade sinnesceller i innerörat aktiverar sig själva. En annan förklaring kan vara att nervfibrernas isolerande höljen läcker över impulser till andra nerv­fibrer som skickar felaktiga signaler till hörselcentrum i hjärnan.
Orsakerna till tinnitus varierar. Det kan handla om långvarig vistelse i bullriga miljöer, plötsliga höga ljud, långvarig stress, muskelspänningar, skallskador, psykologiska besvär, öroninflammationer och whiplashskador.

Vid det första mötet med en ny patient försöker Helena Löwen-Åberg förmedla hopp.
– De flesta behöver höra att det kommer att bli bättre. Jag hade en patient, en familjefar som flyttat ut till en stuga i skogen för att undvika ljud. I dag lever han ett normalt liv. Men min erfarenhet är att ju tidigare patienten söker hjälp, desto lättare brukar det gå att bryta onda cirklar och lindra besvären.
Hon brukar rekommendera sina patienter att försöka leva som vanligt. Ljuden är inte farliga även om de kan kännas obehagliga. Tinnitus försvinner ofta inte helt och hållet, men det går att hitta sätt att leva med ljudet. Det kan handla om att inte bry sig om ljudet eller att hitta något annat ljud som kan dra uppmärksamheten till sig.
– Det är ungefär som när man hör en klocka ticka på natten. Börjar man lyssna på det tickande ljudet blir det bara värre och värre.
Det finns undersökningar som visar att hela 97 procent av befolkningen har någon form av tinnitus när de vistas i ett ljudisolerat rum. Helena Löwen-Åberg berättar att de flesta människor kan bortse från tinnitusljud, men att exempelvis långvarig stress eller sömnsvårigheter gör att toleransen för tinnitus minskar.
– Det går också att märka att den psykiska hälsan påverkar. Tillstånd som ångest och depression kan göra att tinnitus upplevs som värre och blir svårare att hantera.
Men tinnitus behöver inte enbart vara något negativt. Helena Löwen-Åberg berättar om en kvinnlig patient vars tinnitus fungerar som en bra varningsklocka när hon känner sig alltför stressad.
– För henne blir tinnitus en sund orsak till att säga nej.

Suzanne Mattisson, lärare i idrott och hälsa, går hos Helena Löwen-Åberg för behandling av sin tinnitus. Det innebär bland annat att hon får akupunktur, massage och lär sig tekniker för avslappning och mind­fulness.
– Jag kan inte säga direkt vad det är som hjälper. Men jag lär mig att hantera stress, vilket gör att besvären minskar, säger Suzanne Mattisson.
Hennes tinnitus började för fem år sedan som ett av flera stressrelaterade symtom i samband med en omorganisation på skolan.
− En dag insåg jag att jag hörde ett ljud hela tiden. Egentligen är det två toner. Den ena tonen är lite lägre och den hör jag jämt. Den andra tonen är högre och mer besvärande. Den uppstår om jag överraskas av höga ljud, men klingar av efter en stund.
Tinnitus har gjort henne ljudkänslig och hon blir trött av att vistas i miljöer med mycket ljud, som i idrottssalen.
− Höga barnskrik, skratt, stamp i golvet eller ljud från studsande bollar kan vara jobbigt. Lekar och basketövningar är värst, medan redskapsgymnastik och
utomhusidrott fungerar bättre.
Hon använder ofta öronproppar och
berättar för eleverna att hon kan vara känslig för ljud. I slutet av lektionerna har hon numera infört lugnare övningar som yoga och mindfulness.
− Barn behöver också lära sig skillnaden mellan aktivitet och vila. Det tror jag kan förebygga stress och tinnitus, säger Suzanne Mattisson.

Så här kan du lindra tinnitusbesvär:

  • Motionera eller promenera dagligen 30-60 minuter.
  • Träna avslappning eller meditation två gånger per dag.
  • Slappna av i käkmusklerna, tappa ner hakan.
  • Försök att inte fokusera på tinnitus­ljudet. Fokusera på något du tycker om istället.
  • Sov regelbundet.

Förebygg tinnituspå skolan:

  • Ljudanpassa miljön genom att placera ljudabsorberande plattor under bord, stolar och ovanpå skåp. Använd textilier som ljuddämpar, till exempel kuddar, gardiner och textil på väggar. Om möjligt, sätt in ljudabsorberande väggar och tak.
  • Använd öronproppar tillfälligt, när ljudnivån är hög.
  • Meditera och gör avslappnings­övningar tillsammans med barnen.
  • Dela barngruppen i mindre grupper.
  • Var utomhus mycket, där blir ljud­nivåerna lägre.
    Källa: Helena Löwen-Åberg, fysioterapeut.

LÄS MER

Leva med tinnitus av Vendela Zetterqvist, Gerhard Andersson och Viktor Kaldo (Natur & Kultur 2013)
Appen Tinnitushjälp: heka.nu/tinnitus-appen av Helena Löwen-Åberg (Appen laddas ner via App Store eller Google Play).

ur Lärarförbundets Magasin