Läs senare

Låt eleverna ordna restaurang för personalen

Pannkaksfest, Grönt är skönt och Afternoon Tea. Två gånger per termin blir personalen i Iggesunds skola inbjudna till en tillfällig restaurang i hem- och konsumentkunskapssalen.

Britta ”Bitte” Käller, hem- och konsumentkunskapslärare på Iggesunds skola i Hudiksvalls kommun Foto: Philippe Rendu

Ska eleverna få ta hem det som de tillagat på hem- och konsumentkunskapslektionerna? Om inte, hur ska maten då hanteras? Frågor som delar upp lärare i ämnet i olika läger. När Britta ”Bitte”

Käller, hem- och konsumentkunskapslärare på Iggesunds skola i Hudiksvalls kommun, tog del av en sådan diskussion i en lärargrupp på Facebook tog hon chansen att berätta hur hon valt att göra.
Hennes utgångspunkt är att undervisningen inte ska gå ut på att eleverna ska ta med sig bakverk och mat hem för att göra sina föräldrar stolta. Nej, viktigare är att hem- och konsumentkunskapsundervisningen sätts i ett samman­hang, blir något seriöst, inte bara ”nu är jag klar, får jag gå hem nu?”.
– Jag vill att eleverna ska känna att undervisningen inte går ut på att hålla dem mätta, eller att de ska få baka för sin egen skull.
Ett sätt att göra det är att låta eleverna laga mat till skolans vuxna. Två gånger per termin anordnar åttondeklassarna på Iggesunds skola därför restaurang och bjuder in via en skylt i personalrummet. Åttorna, en grupp per dag under en vecka, tillagar mat utifrån olika teman. På en vagn dukas buffén upp med elevernas olika rätter, och all personal på hela skolan är välkommen. Så på tema pannkakor lagade eleverna pankisar från alla jordens hörn, på tema Soppstund på Iggesund tillreddes fyra olika vegetariska soppor, och så vidare.
Efter en timmes lektion kommer de vuxna som har möjlighet ner, eleverna presenterar vad som serveras, och äter sedan tillsammans med personalen.
– Det är en del i det hela, eftersom personalen plötsligt får se eleverna i ett helt annat sammanhang än de är vana vid. Någon som brukar vara tyst som en mus på lektionerna kanske plötsligt är jätteengagerad och så vidare.

Att alla personalkategorier nås av restaurangen har också betydelse.
– Jag kan uppleva att eleverna kan bli aningslösa i hur de beter sig och pratar om folk som jobbar i skolan, typ ”det där får väl städtanten ta hand om”. Men man beter sig inte hur som helst mot någon som man delat bröd med.
Att ordna personalrestaurang är också ett sätt att göra hem- och konsumentkunskapsämnet seriösare, tycker Bitte Käller.
– Det hjälper eleverna att få syn på sina kunskapsprocesser samtidigt som de får tydlig bekräftelse.

ur Lärarförbundets Magasin