Läs senare

Lisa vill ge eleverna ett positivt perspektiv

Bonddottern Lisa Persson blev förstelärare i hem- och konsumentkunskap. Hon vill att eleverna ska förstå att ämnet är viktigt och brinner för likabehandling och skolutveckling.

07 Nov 2015

Foto: Privat

Vad är din drivkraft?– Ungdomarna! Att kunna göra skillnad och få dem att växa. Visa dem att de har möjligheter och få dem intresserade och engagerade i ämnet så att de förstår att det är viktigt och värdefullt för dem och för deras liv. Jag vill ge mina elever ett glädjefyllt och positivt perspektiv på mat, näring, miljö och hälsa.

Varför blev du lärare i hem- och konsumentkunskap?

– Jag har alltid velat bli lärare men att jag skulle bli det i hem- och konsumentkunskap var inte lika självklart. Men så pratade jag med en studie- och yrkesvägledare som frågade om jag inte hade funderat på hem- och konsumentkunskap och då insåg jag att det är mitt ämne. Min pappa är bonde så att ha ett miljötänk och använda det som finns på gården i matlagningen var alltid självklart när jag växte upp.

Vad planerar du att jobba med i höst?

– I årskurs åtta kommer jag till exempel att ha ett hälso­tema i samarbete med SO, NO, svenska och idrott och hälsa. Eleverna kommer att få hjälpa en fiktiv person till ett hälsosammare liv och lära sig stresshantering i form av bättre studieteknik. Dessutom kommer vi att prata om blodsockerkurvan och vikten av regelbundna måltider. Och så kommer det vara mycket fokus på glädjen i matlagningen.

Du är engagerad i likabehandlingsarbetet på din skola. Berätta vad du gör.

– När jag började här för tre år sedan var lika­behandlingsarbetet inte särskilt aktivt. Men jag tycker att det är så viktigt, inte minst för att det har stor påverkan på elevernas måluppfyllelse, så jag började arbeta med det på eget initiativ. När jag sedan sökte min förstelärartjänst handlade den mycket om likabehandlingsarbete. Så det blev en möjlighet att få betalt för ett arbete som jag i alla fall gjorde. Det har också direkt koppling till hem- och konsumentkunskapen där eleverna kan känna sig blottade eftersom de inte kan gömma undan sina resultat. Om några elever känner sig otrygga i gruppen märker jag det direkt, då tar de ett steg tillbaka och vågar inte testa och prova sig fram för att de är rädda att misslyckas.

Vad gör dig glad en vanlig arbetsdag?

– När eleverna känner att de lyckas blir jag glad. Jag är ju på jobbet för deras skull.

Vad tar energi från dig på arbetet?

– När alltför mycket tid går till att prata om problemen i stället för att försöka lösa dem.

Vilken yrkesfråga tycker du är viktigast?

– Jag brinner för skolutveckling. Jag tycker att förstelärarreformen är jätteviktig och vill få den att fungera. Jag vill att det ska bli tillåtet inom lärar­yrket att göra karriär så att drivna personer får möjlighet att driva de frågor som de brinner för.

Var hämtar du ny energi?

– Jag får sjukt mycket ny energi när jag har nått framgång i något. Till exempel när jag märker att ett visst arbetssätt fungerar så att eleverna lyckas bättre än vad de tidigare har gjort.

Lisa Persson

Ålder: 35 år

Gör: Förstelärare i hem- och konsumentkunskap i årskurs 6-9 på Carlshöjdsskolan i Umeå. Även utbildad SO-lärare men undervisar inte i det just nu

År i yrket: 10 år

Bor: Umeå

Familj: Sambo och två söner

Fritid: Umgås med vänner och familj, bjuda på middag, vara ute i naturen, fiska, spela golf och greja på huset.

Tipsa oss!

Vet du någon lärare som vill berätta om sin drivkraft i jobbet? Kanske du själv?
Mejla till
mivida@lararforbundet.se.

ur Lärarförbundets Magasin