Läs senare

Ring Lyxfällan!

av Annika Hofsten
25 Aug 2017
25 Aug 2017
Annika Hofsten, lärare i hem- och konsumentkunskap, svenska och franska
i årskurs 6–9 på Värmdö skärgårdsskola. Foto: Linus Meyer.

”Då ringer man till Lyxfällan!” Kommentaren kom spontant, utan betänketid. Frågan som jag hade bett eleverna i nian att fundera på var “Vad bör du göra om du inser att du har skulder som du inte kan betala?” Svaret som hade levererats var kanske inte helt seriöst menat, eleven förstod nog att det inte var alla förunnat (?!) att få sina ekonomiska problem blottlagda och lösta av coacherna på TV3, men det gav mig ändå en tankeställare.

Tack vare det utvidgade kollegiet på nätet vet jag att många lärare i hem- och konsumentkunskap använder Lyxfällan i undervisningen. Så även jag. Eftersom många elever ändå ser eller åtminstone känner till programmen är de en naturlig utgångspunkt när vi pratar om vardagsekonomi och vad som kan hända om man lever över sina tillgångar och lånar sig till en tillvaro man egentligen inte har råd med.
Men nu började jag fundera på vad eleverna egentligen hade lärt sig. Att det är förnuftigt – men ack så tråkigt – att göra en budget och att man hamnar hos Kronofogden om man lever över sina tillgångar, det hade de förstått. Likaså att det är dumt att ta blankolån för att betala sina räkningar eller att först festa och sedan betala hyran. Och att det finns de som inte kan låta bli att fortsätta köpa prylar trots att de inga pengar har. Men de hade också lärt sig att det är väldigt lätt att lösa problemen och på ett kick förändra sin livsstil och få ordning på sin ekonomi, bara man får hjälp av två experter i ett tv-program. Fast är det verkligen så enkelt?
Jag tänkte att jag ville få eleverna att resonera djupare än så. Jag bad dem fundera på hur programmet finansieras och då blev det diskussioner om hur vi ständigt uppmuntras att överkonsumera. Eleverna uppmärksammade att det förekommer marknadsföring både i själva programmet och i reklampauser. Särskilt upprörande tyckte de att det var när det förekom reklam för lån … När jag bad dem att komma med fler och andra typer av råd till den som hamnat i ekonomiskt trubbel var det några som uppmärksammade att Lyxfällans deltagare sällan eller aldrig blir uppmanade att byta bostad, trots att bostaden oftast är den största utgiften i ett hushåll. Kanske för att den typen av förändring inte går att göra på en vecka?

Om vi tar tillfället i akt att diskutera hur vi lockas att överkonsumera. Om vi förklarar att det är en tuff resa att få skuldsanering och komma på fötter igen. Om vi låter eleverna både ta lärdom och titta kritiskt. Då kan reklamfinansierade livsstilsprogram komma väl till pass i undervisningen.

ur Lärarförbundets Magasin