Läs senare

Rörelse hjälper elever med adhd

23 Nov 2015

Gunga på stolen, svänga med benen eller stampa med fötterna. Elever med adhd har ofta svårt att sitta stilla. Men den ständiga rörelsen fyller ett syfte och kan hjälpa eleverna att prestera. Det visar en studie från University of Central Florida som publicerats i Journal of Abnormal Child Psychology.
Forskarna lät elever genomföra kognitiva övningar utformade för att mäta arbetsminne. Det visade sig att en majoritet av eleverna med adhd presterade bättre om de rörde sig mycket samtidigt som de gjorde övningarna. Eleverna utan adhd presterade tvärtom sämre vid mycket rörelse.

Studien bekräftar kunskap som redan finns i skolorna, menar Erik Rova, skolpsykolog i Umeå.

– Jag har till exempel hört special­pedagoger berätta om hur elever lärt sig gångertabellen samtidigt som de spelat pingis, säger han.

Forskarna bakom den amerikanska studien menar att många elever med adhd skulle arbeta bättre i klassrummet, i provsituationer och med läxorna om de samtidigt fick använda aktivitetsbollar eller sitta på motionscyklar.

Den amerikanska studien omfattade 52 pojkar i åldrarna 8–12 år, varav 29 fått diagnosen adhd.

ur Lärarförbundets Magasin