Läs senare

Smartphone eller smart undervisning

20 Jul 2014

Foto: Maria QvarzellI korridorerna, i skolmatsalen och på lektionerna – överallt finns ungdomar som med ett enkelt knapptryck är ute på internet och har hela världen som lekplats. Surfplattor och smarta telefoner har gått från att vara lyxkonsumtion till att vara en rättighet för alla elever. Förutom dessa finurliga redskap tillhandahåller många skolor i dag datorer till alla elever som de ska använda i undervisningen. Det finns givetvis mycket positivt i att elever har en dator som arbetsverktyg, men det måste vara svårt att vara femton år och lyssna på mig om hur man ska hantera fet fisk när Facebook, Snapchat, Youtube, Instagram med mera bara är en fingertryckning bort. Internet, elevdatorer och smartphones är här för att stanna och vi lärare står nu inför utmaningen att göra våra lektioner så intressanta och spännande att eleverna väljer att stanna kvar ”IRL” (in real life).

Att fånga elevens intresse anser jag vara A och O för att få ihop denna ekvation. Frågan är väl bara vad ungdomar av i dag är intresserade av. Jag tror inte att dagens ungdomar är mycket annorlunda än vad jag själv var när jag gick på högstadiet. Jag gillade sociala nätverk, chattar, dokusåpor, gameshows, tv-spel. Den vardag som jag växte upp i tror jag gäller än i dag. Den stora skillnaden är att tillgängligheten av dessa saker har spridit sig till skol­ans värld. Det är här jag anser att vi som goda pedagoger måste börja tänka till. Vilka av dessa intressen kan vi ta vara på i vår undervisning?

Elever gillar sociala nätverk, så varför inte starta upp ett sådant som berör skolan? En naturlig mötesplats där eleverna hjälper varandra att finna kunskap. Att det ger bra resultat när eleverna hjälper varandra i klassrummet vet vi, men tänk om elever från världens alla hörn skulle kunna hjälpa varandra att lösa ett mattetal… Gameshows är något som enligt mig är direkt tacksamt att använda sig av i ämnet hem- och konsumentkunskap. ”Hells Hempa” är ett moment som jag årligen håller med årskurs sju. Givetvis kan jag inte vara lika hård och elak som Gordon Ramsey, men eleverna uppskatt­ar detta moment. Vad de inte tänker så mycket på är att de samtidigt har fått visa sina kunskaper i matlagningsmetoder (finfördela, koka och steka).

Att anta utmaningen och förändra vår undervisning kräver kreativitet och hårt arbete, men kommer att löna sig när eleverna väljer att lyssna på oss i stället för att leka med sina telefoner.

ur Lärarförbundets Magasin