Läs senare

»Svårt nå målen utan spis«

Hemläxa i att laga mat eller kok­plattor i ett vanligt klassrum. Det är några nödlösningar för att klara målen i hem- och konsumentkunskap trots bristfälliga lokaler.

26 Aug 2016
»Svårt nå målen utan spis«
Illustration: Saga Bergebo

Enligt skollagen ska en skola ha ändamålsenliga lokaler och en tidsenlig utrustning för att kunna bedriva undervisning.– Det definieras inte närmare vad det innebär. Man får tänka från andra hållet och läsa i kursplaner och läroplanen om vilken undervisning som ska ingå, säger Lars-Åke Bäckman, undervisningsråd på Skolverket.

Han tar exemplet med att matlagning ska ingå i hem- och konsumentkunskap.

Och vad behöver man då för utrustning?

– Det förekommer att en och annan ger eleverna i hemuppgift att laga en maträtt. Föräldrarna får sedan intyga att eleven gjort det. Det är tveksamt att förlägga all praktisk undervisning i matlagning till hemmet, även om man så klart kan ge läxor i ämnet.

Cecilia Lindblom, forskare vid Umeå universitet, har försökt att ta reda på hur många lärare som inte har tillgång till anpassade lokaler för hem- och konsumentkunskap. För fyra år sedan sände hon ut 1 180 mejl och fick svar från 385 lärare. Tolv procent av dem hade inte tillgång till ett anpassat rum för ämnet. Majoriteten av dessa hade undervisningen i vanliga klassrum.

– Jag vet inte om det blivit bättre eller sämre nu. Vad jag vet är det här den enda undersökningen som gjorts om lokaler för hem- och konsumentkunskap.

Kan man nå målen om man inte har en spis?

– Nej, inte alla mål i kursplanen. Utan spis blir det till exempel svårt att träna på olika matlagningsmetoder som att koka, steka och reda.

Fristående skolor har sämre förutsättningar när det gäller lokaler, visar enkäten. Ibland hyr skolorna kök på annat håll eller så är lektionerna i vanliga klassrum med kokplattor.

– Det är också den bild jag får när jag träffar studenter som arbetar på fristående skolor, säger Cecilia Lindblom.

Hon betonar att huvudmännen måste bli bättre på att prioritera hem- och konsumentkunskap. Det gäller både att ha bra lokaler, lagom stora elevgrupper och att ge tillräckligt med tid till ämnet.

– Det är ett rätt så dyrt ämne men man måste ge eleverna förutsättningar att nå målen.

ur Lärarförbundets Magasin