Läs senare

Therese är mitt i ett äventyr

Therese Berntsdotter har klättrat i höga berg i Tanzania, sprungit Vasaloppet och nu satsar hon på ultralöpning. Till vardags är hon lärare i hem- och konsumentkunskap samt idrott och hälsa.

24 Nov 2015

Foto: Privat
Vad är din drivkraft?
– När det gäller mina äventyr är det att sätta upp mål och sedan försöka nå dem. Det är ett sätt att utmana sig själv och lära känna sig själv. Jag måste ha någonting att sträva mot annars fungerar jag inte.

Berätta om några av dina äventyr

– År 2013 hade jag ett intensivt år med många stora upplevelser. Först var jag med på en expedition i Östafrika där vi besteg Kilimanjaro och Mount Meru i Tanzania och Mount Stanley i Uganda. Det blev sammanlagt 15 569 meter över havet.

– Samma år cyklade jag och min pojkvän från Amsterdam till Paris. Sen ville jag göra något själv så då sprang och gick jag pilgrimsleden mellan Saint Jean Pied de Port i Frankrike och Santiago de Compostela i Spanien. Den är 800 kilometer och det tog 18 dagar. Det var hemskt och bra och allt möjligt men jag kände mig stärkt efteråt.

– I år har jag bland annat sprungit Vasaloppssträckan och Lidingöloppets ultramarathon. I somras cyklade jag och min pojkvän 75 mil från Dubrovnik och vidare genom Montenegro och Albanien till Grekland.

När började du som lärare?

– Det var för drygt ett år sedan. Jag hade då både gått klart lärarutbildningen och en utbildning som fjäll- och äventyrsledare.

Kan du använda dig av dina äventyr i din undervisning?

– Jo, det ligger ju nära friluftslivet. För mig handlar friluftsliv i skolan om att vara ute utan att behöva prestera eller tävla. Vi är ute och bygger vindskydd, gör upp eld och vi kan flytta ut leken i skogen.

Har du hem och konsumentkunskap ute?

– Nej, men det kanske vore något. Jag har som mål att arbeta med idrott och hälsa samt hem- och konsumentkunskap ihop. Till exempel om man ska på utflykt i idrott och hälsa så tillagar man utflyktsmaten i hem- och konsumentkunskapen.

Vad ger dig energi i arbetet?

– I jobbet är ingen dag den andra lik och det trivs jag med. Jag är en praktiker och jag får jobba med det som jag tycker är roligast. Och jag får väcka lusten att lära hos eleverna. Jag jobbar också med framtidsfrågor som hållbar utveckling och hälsa i mina ämnen.

Hur hämtar du energi på fritiden?

– I och med att vi har långa lov så hämtar jag energi i mina äventyr och så får jag mental träning på köpet.

Har du nästa äventyr planerat?

– Ultralöpning ligger mig varmt om hjärtat.
Nästa utmaning skulle nog kunna vara att springa lopp på hundra miles, cirka 16 mil.

Vilken yrkesfråga tycker du är viktigast?

– Arbetsbelastningen är en viktig fråga. Vi lärare vill göra det vi är bäst på vilket är att undervisa men allt mer tid går åt till administrativa uppgifter.

Vad gör du om tio år?

– Jag fortsätter att springa men långa sträckor som det blir när man inte är så snabb längre. Yrkesmässigt är jag fortfarande lärare, jag lever ju min dröm. Kanske arbetar jag mer med friluftsliv på en naturskola eller liknande.

Therese Berntsdotter

Ålder: 29 år

Gör: Lärare i hem- och konsumentkunskap samt idrott och hälsa på Södervikskolan, årskurs 6–9, Upplands Väsby.

År i yrket: 1

Bor: Uppsala

Familj: Sambo

Fritid: Långlopp i löpning och andra utmanande äventyr i naturen.

Tipsa oss!

Vet du någon lärare som vill berätta om sin drivkraft i jobbet? Kanske du själv?
Mejla till
mivida@lararforbundet.se.

ur Lärarförbundets Magasin