Läs senare

Unga sprider matreklam på nätet

Kaloririkt, näringsfattigt och mycket varumärken blir det när unga visar upp mat i sociala medier.

– Det kan vara mer effektivt än traditionell reklam, säger forskaren Christina Berg.

04 Maj 2016

Godis, kakor, glass och läsk. Forskare vid Göteborgs universitet har analyserat matbilder på över tusen Insta­gram-­konton som tillhör skandinaviska ungdomar. De hittade kaloririka och näringsfattiga livsmedel på 68 procent av bilderna.
– Det är mer än i tv-reklamen där de onyttiga livsmedlen står för 39 procent, säger docent Christina Berg, en av forskarna bakom studien.

Det ligger nära till hands att jämföra ungdomarnas delning av matbilder med just reklam, enligt studien. Nästan hälften av bilderna på livsmedel med tomma kalorier var utformade som reklambilder med varumärket tydligt exponerat.

– Många är arrangerade som stilleben med choklad eller läsk på ett bord. Eller så är det någon som håller en flaska i handen där varumärket syns, säger Christina Berg.

Coca Cola, Frappucinos från Starbucks och glass från Ben & Jerry’s var särskilt vanliga varumärken.

– Det verkar som att ungdomarna är omedvetna om eller helt enkelt accepterar reklamspridning i sina sociala nätverk. Det faktum att ungdomarna själva skapar och sprider reklamen kan innebära att den är mer effektiv än traditionell reklam.

Och varför gör ungdomarna reklam?

– Det kan vara en statusgrej att visa att man har varit på ett visst kafé eller ätit en dyr glass. Och en del påverkas nog av kampanjer där företag uppmanar kunder att visa upp deras produkter i sociala medier, tror Christina Berg.

Hon menar att studien kan vara intressant för lärare som undervisar om hälsa och kost.

– Det kan vara bra att få eleverna att reflektera över hur de, medvetet eller omedvetet, gör reklam i sociala medier. 

Christina Berg är en av forskarna bakom studien Adolescents’ presentation of food in social media: An explorative study.

 

  

ur Lärarförbundets Magasin