Läs senare

Han gör podd av teorin

DRIVKRAFTI stället för att föreläsa gör Loa Andersson och hans kollega poddsändningar av träningsläran. Avsnitten lyssnar eleverna på medan de promenerar.

25 Feb 2018

Carl Johan ”Loa” Andersson

Ålder: 35 år.
Familj: Sambo och två hundar.
Bor: I Skälderviken i Ängelholm.
Gör: Är legitimerad lärare i idrott och hälsa och hem- och konsumentkunskap men undervisar just nu bara i idrott och hälsa i årskurs 7–9 på Nya Snyggatorpsskolan i Klippan.
År i yrket: 7 år.
Fritid: Löptränar (långdistans) och styrketränar. Är en ölnörd och gillar att testa nya smaker, både i mat och dryck.

Vad är din drivkraft?
– En av mina drivkrafter som lärare är att motivera eleverna att göra sådant som de inte kan från början. Att se glädjen i deras ögon när de lyckas är underbart.

Hur ser din favoritlektion ut?
– Jag tycker om att ha lektioner där eleverna jobbar i grupper med olika förmågor vid olika stationer. Det brukar leda till att det blir en hög aktivitetsnivå. Dessutom blir eleverna så fokuserade på uppgiften att de inte hinner titta på varandra. Bara fantasin begränsar vad man kan hitta på för aktiviteter vid stationerna, det beror på vilken förmåga man vill träna.

Vilken del av ämnet är svårast att lära ut?
– Det som är knepigast att lära ut tycker jag är simning om eleverna inte redan kan det när de börjar i sjuan. Det tar ju ganska lång tid att lära sig, särskilt om man är rädd, och då är det svårt om man som lärare samtidigt har 25–30 andra elever i klassen som redan kan simma. Det som är näst svårast tycker jag är att utmana dem som är motoriskt duktiga och redan kan grunderna när vi hoppar trampett. Dels för att man måste tänka så mycket på säkerheten, dels för att det är det som jag fick minst av i min utbildning.

Du och en kollega har startat en podd, varför då?
– Vi fick idén när vi var på en idrottslärarstämma där man diskuterade att barn rör på sig för lite och att man lär sig teoretiska saker bättre om man samtidigt står upp eller rör på sig. En del elever tycker ju inte heller att det är så skoj att läsa in saker så jag och min kollega bestämde oss för att testa något nytt. Vi tog bort alla stolar i teorisalen och ställde in ståbord i stället. En typisk teorilektion i årskurs 8 och 9 ser nu ut så att eleverna kommer dit, laddar ner ett poddavsnitt som vi har spelat in innan, och ger sig ut på en promenad medan de lyssnar på avsnittet. Sedan kommer de tillbaka och ställer sig vid ståborden och jobbar med ett material med frågor på det som de just har hört i podden. Om de vill lyssnar de på podden i sina privata mobiler, i annat fall har alla elever på vår skola en liten bärbar dator som de kan ta med ut på promenaden.

Tar det inte lång tid att spela in ett poddavsnitt?
– Nej, vi repeterar inte vad vi ska säga innan vi börjar spela in utan jag och min kollega sätter oss ner med materialet framför oss som vi vill att eleverna ska lära sig och sedan samtalar vi om det.

Har det nya arbetssättet gett några positiva
resultat?
– Vi har inte hållit på så länge än men det som hittills har märkts är att det har blivit väldigt bra arbetsro. Annars kan det lätt bli att en del elever tappar koncentrationen och orken när det är teori.

Vad gör du om 10 år?
– Då tror jag att jag antingen jobbar på gymnasiet, förhoppningsvis med elever som har valt en specifik idrottsinriktning. Eller också har jag kanske börjat en ledarskapsutbildning för att i framtiden jobba med någon form av ledarskap inom skolan.

ur Lärarförbundets Magasin