Läs senare

Hon är Sveriges mest hållbara lärare

DRIVKRAFTMonica Norström vill få sina elever att upptäcka den gröna tråden och ge dem en djupare förståelse för att de val vi gör påverkar vår hälsa, ekonomi och miljö.

01 Maj 2018

Monica Norström

Ålder: 53 år.
Familj: Man och fyra utflyttade barn.
Bor: Säffle.
Gör: Är legitimerad lärare i hem- och konsumentkunskap och undervisar i särskolan och i grundskolans årskurs 6–9 på Tegnérskolan i Säffle.
År i yrket: 12 år.
Fritid: Målar i akvarell och akryl (abstrakt och natur) och är hemma på gården.

Vad är din drivkraft?
– Att få arbeta med ungdomar, få vara tillsammans med dem och väcka deras nyfikenhet för ämnet hem- och konsumentkunskap och hjälpa dem framåt.

Brinner du mest för någon särskild del av ämnet?
– Nej, det är helheten som jag gillar. Att se till att de tre grundpelarna – hälsa, ekonomi och miljö – finns med i allt vi gör. Även om vi under en period jobbar mest med en av grundpelarna, till exempel ekonomi, återkopplar jag hela tiden till de andra två.

På årets World Home Economics Day i Uppsala utsågs du till Sveriges mest hållbara lärare i
hem- och konsumentkunskap av HK-portalen och Jordbruksverket och fick ett stipendium på 3 000 kronor. Grattis, hur känns det?
– Tack, det känns väldigt, väldigt roligt. Särskilt att jag blev nominerad av en kollega som undervisar i ett annat ämne. Hem- och konsumentkunskap ses ofta som inte så viktigt, och vi som undervisar i det får kämpa för att synas, så då känns det ju jätteroligt att en kollega har sett vad jag och mina två ämneskollegor på skolan gör. Dessutom är jag mycket glad att HK-portalen tillsammans med Jordbruksverket utsåg mig till värdig vinnare av detta prestigefulla pris. Det är en stor heder för mig som lärare. Jag känner mig stolt, och också glad att utmärkelsen ger mig en chans att visa upp ämnet utåt.

Varför tror du att de valde just dig?
– Jag vet inte men i motiveringen skrev de att det var för att jag med stort engagemang förmedlar kunskap till eleverna om svenska mervärden och om matens ursprung med fokus på hållbarhet. Och för att jag samarbetar med lärare i andra ämnen och sätter frågor som rör mat i vidare perspektiv.

Varför är det så viktigt att undervisa om hållbarhet tycker du?
– Här i Säffle lever vi mitt i ett jordbrukslandskap. Min man är jordbrukare på heltid, numera arbetar han med spannmål och skog men tidigare har vi även haft djur. Jag vet vilket hårt arbete som ligger bakom de livsmedel som finns att köpa i affärerna. Jag vill lära mina elever att göra medvetna val, att de ska veta att det som är märkt med krav och eko­logiskt kanske inte alltid är det bästa valet, till exempel om varan är importerad och därför har transporterats långa sträckor. Jag vill visa eleverna att det finns olika valmöjligheter.

Vilken yrkesfråga tycker du är viktigast?
– När det gäller mitt ämne brinner jag för att lyfta fram hem- och konsumentkunskap som en helhet. Det handlar inte bara om att laga mat utan det berör hela samhället. När det gäller läraryrket i stort är det viktigaste för mig just nu att få folk runtomkring att förstå vad det är vi kämpar för i skolan. Att de ska inse att vårt arbete är jätteviktigt och att vi behöver få mer tid att arbeta med vår undervisning i stället för att bli pålagda en massa administrativa uppgifter.

Vad gör du om 10 år?
– Då undervisar jag fortfarande i hem- och kon­sumentkunskap.

ur Lärarförbundets Magasin