Läs senare

Magnus bloggar om hållbar handling

Magnus Myrberg är lärarstudent, koloniodlare och firade nyligen ett år med egna bloggen Hållbara handlingar.

29 Apr 2015

Foto: Privat
Varför sökte du utbildningen till hem- och konsumentkunskapslärare?
– Jag tycker det är spännande att i vår tid är det mest lokala, hushållet, så sammanvävt med det globala. Många frågor som jag tycker är intressanta och viktiga att förhålla sig till, som hållbar utveckling och genus, aktualiseras i ämnet.

Vilken är din drivkraft skulle du säga?

– Glädjen i hemmets relationer och handlingar. Men jag vill också förmedla den kritiska blicken till eleverna. Mitt perspektiv är brett, mycket hållbarhet, men jag tycker förstås att bakning och matlagning är roligt och intressant också.

Hur är utbildningen tycker du?

– Stimulerande! Lärarutbildningen bjuder på många perspektiv och ingångar, ett fantastiskt smörgåsbord. Det är en ambitiös och relevant utbildning.

För drygt ett år sedan startade du bloggen Hållbara handlingar, varför?

– Jag såg en möjlighet att skriva om det jag möter i utbildningen, om mitt lärande, om hållbarhet och hur det kan kopplas till hemmets sfär. När jag skriver får jag reaktioner och hittar andra intresserade. Dessutom är bloggandet ett verktyg som jag kan använda i skolan i framtiden.

Hur väcktes ditt miljöengagemang?

– Det har följt mig sedan barnsben. Jag har alltid känt kärlek till naturen, att vara ute i skog och mark. Tidigare utbildade jag mig nästan till präst i Svenska kyrkan, jag har ett kristet skapelseperspektiv – att vilja vårda och värna skapelsen.

Hur kommer du använda ditt intresse för hållbarhet i undervisningen?

– Hållbarhet är inte något man tar upp på särskilda lektioner utan det ska gestaltas i alla moment, precis som genus. Men det är en budgetfråga ibland, det kan vara dyrt att jobba med vissa råvaror till exempel. Då får man ställa det mot mängden man använder. Många skolor vill ju också öka andelen eko-livsmedel.

Finns det en risk att man blir moraliserande gentemot eleverna?

– Det finns en risk för en sorts förnumstighet som kan stänga dörrar. En blindhet för att olika hushåll har olika förutsättningar. Alla kan inte göra som den ”upplysta” medelklassen. Det är viktigt att prata om det med eleverna. Men med stora resurser, kunskap och pengar följer ansvar. Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något.

Lever du själv hållbart?

– Jag försöker, men det finns alltid möjlighet att förbättra sig. Jag och min fru har köpt andelar i vindkraftverk och vi använder vår bil så lite som möjligt. Vi köper fairtrade och kravmärkt om det finns. Det kan fördyra, men ibland kan man undvika något onödigt i stället, en flaska vin eller en bytta glass … Och så har vi en kolonilott. Vi är inte självförsörjande men det är ett bidrag och hjälper oss öka andelen vegetarisk mat.

Slutligen, är det någon yrkesfråga du vill lyfta?

– Ämnet skulle behöva få fler undervisningstimmar om man från politiskt håll menar att de här frågorna är viktiga. Man har utlovat en ökning av idrott och hälsa i skolan, vilket är bra, men ser man potentialen i hem- och konsumentkunskap?

Om Magnus Myrberg

Ålder: 39 år.

Gör: Student på lärarprogrammet i ämnena hem- och konsumentkunskap och religion, Uppsala universitet. Driver bloggen hallbarahandlingar.se och bloggar på hkportalen.se

År till examen: Ett år.

Bor: Hyresrätt i Uppsala.

Familj: Gift med Ida.

Fritid: Odlar, tränar och vandrar. Är kyrkvärd och samtalsledare i Svenska kyrkan. Gillar kultur i alla former.

Tipsa oss!

Vet du någon lärare som vill berätta om sin drivkraft i jobbet? Kanske du själv?
Mejla till
mivida@lararforbundet.se.

ur Lärarförbundets Magasin