Läs senare

Oväntad twist utmanar eleverna

REPORTAGEEn kvart in på lektionen får eleverna i uppgift att slå igen sina recept, byta kök med varandra och laga färdigt den maträtt som kompisarna har påbörjat. Tanken är att twisten ska utmana till att pröva nya smaker och tillagningssätt.

25 Feb 2018
Foto: Nicke Johansson. Bilden är beskuren

Istället för att bryna nötfärsen i matfett tänker Max Wallenius och Jesper Hermansson byta ut fettet mot cocacola i stekpannan.
− Vi vill att färsen ska få en sötaktig smak och sedan låta colan koka in i köttet. Jag har gjort en liknande grej med barbequesås, säger Max Wallenius.

Lina Andersson, lärare
i hem- och konsumentkunskap på Växthuset Skola i Mölndal. Foto: Nicke Johansson

Killarna har plockat fram nötfärs, tomater, röd paprika, lök, citron, pitabröd, crème fraiche, kryddor och en flaska cocacola. Under föregående lektion hittade de tillsammans på receptet och skrev en inköpslista på vilka råvaror som skulle ingå.
− Vi vill göra något tacosliknande men med annan smak. Jag har för mig att min mamma har använt cocacola i en maträtt och att det blev gott. Vi ska också balansera upp det söta med något surt och ta i citron i nötfärsen, säger Jesper Hermansson.
− Jag litar på honom! Det låter roligt att få experimentera, säger Max Wallenius och tar fram en skärbräda för att hacka lök.

I elevköket bredvid står Emilia Persson och Matteo Oliboni lutade över en surfplatta och läser igenom sitt recept. De diskuterar hur de ska tillverka egna ostskålar som de ska lägga nötfärs i.
− Lina, tror du att det funkar om vi först smälter osten i ugnen och sedan lägger den varma osten på två stycken upp- och nervända glasskålar så att osten får samma form som skålarna, frågar Emilia Persson sin hem- och konsumentkunskapslärare.
− Jag tycker att det låter som en bra idé. Testa och se om det fungerar, säger Lina Andersson uppmuntrande.

Testa och se om det fungerar

Det är full aktivitet i den trånga men mysiga hem- och konsumentkunskapssalen på andra våningen på Växthuset Skola i Mölndal. När de tio eleverna i årskurs 9 har plockat fram råvaror, sköljt grönsaker och börjat steka nötkött avbryter plötsligt Lina Andersson deras arbete.
− Lägg undan recepten och byt kök med varandra, uppmanar hon dem.
− Åh nej, jag som inte hann fixa klart ostskålarna, utbrister Emilia Persson.

Elevenkät

Vad tyckte du om lektionen?

Jesper Hermansson:
– Rolig, det var inte det gamla vanliga. Jag gillade att det blev en twist och att vi fick experimentera med andra råvaror än vad vi hade tänkt oss. Lektionen blev svårare än om vi hade haft ett recept. Men eftersom jag jobbade ihop med en kompis kunde vi hjälpa varandra och tillsammans komma på hur vi skulle göra.

Emilia Persson:
– Jag blev stressad och kände att det blev kaos i huvudet när vi skulle byta maträtt. Men det var också kul att får göra någon annans mat och försöka lista ut vad de hade tänkt göra.

Vanessa Johansson:
– Så där. Jag tyckte inte att det var roligt att lämna bort det vi skulle laga till en annan grupp. Samtidigt gillar jag att laga mat utan recept. Jag kan improvisera kring några huvudingredienser som köttfärs och kyckling. Hur maten blir handlar mycket om vilka kryddor man tar.

Harry Hörndahl:
– Lektionen var intressant. Jag blev tvungen att tänka utanför boxen och utgå från
de livsmedel som fanns. Det är bra att få testa att sätta ihop ingredienser på andra sätt än man är van vid.

Det uppstår en stunds förvirring när grupperna kommer till ett annat kök.
− Titta på ingredienserna och försök fundera ut vad kompisarna har planerat att göra. Tillaga den maträtten som ni tror att kompisarna skulle ha gjort, instruerar Lina Andersson.

Det tar några minuter innan Vanessa Johansson och Saga Hansson har klurat ut att de ska göra nötfärspajer med guacamole som tillbehör.
− Jag fattar inte vad vi ska ha limefrukten till. Ska vi prova att ha lime i guacamolen, frågar Saga Hansson sin kompis.

Max Wallenius och Jesper Hermansson har fått problem i sitt kök. En av dem är mjölkproteinallergiker och tål inte ost.
− Uteslut osten. Det är mitt fel att jag inte tänkte på det när ni bytte kök, säger Lina Andersson.
− Vi visste ändå inte vad vi skulle ha osten till, säger Max Wallenius och skrattar.

Lina Andersson arbetar både som hem- och konsumentkunskapslärare och IKT-pedagog på skolan. Hon använder ofta digitala hjälpmedel för att berika undervisningen, till exempel genom att låta eleverna göra egna matlagningsfilmer. Hon hämtar också egen inspiration till övningar från bland annat Youtubeklipp, Instagram och Facebook. Dagens lektionsupplägg kom hon på efter en diskussion i Facebookgruppen ”HK-portalen”, om att lägga in en twist under lektionen.
− Jag vill göra undervisningen rolig och gärna få in ett spänningsmoment i uppgifterna. Att låta eleverna byta kök och laga varandras mat utan recept, gjorde jag för att de skulle våga testa egna lösningar. Om de misslyckas ser jag inte det som fel utan att de kan lära sig något viktigt av det.

Hon menar att många elever är alldeles för styrda av recepten.
− Jag vill lära eleverna att kunna laga till något av den mat som finns hemma i kylen. Då har de nytta av att våga prova och smaka sig fram.

När Lina Andersson funderar ut uppgifter utgår hon från läroplanens mål. Den här gången ville hon att eleverna skulle öva på att planera en måltid, skapa egna recept och använda olika metoder och redskap i matlagningen. Hon fick också tillfälle att observera vilka kunskaper som eleverna hade när de arbetade oförberett, efter twisten.

Lina Andersson har gjort exakt samma uppgift med ytterligare en halvklass i årskurs 9. I den gruppen blev det större variation bland recepten och inte så mycket tacoinspirerad mat som under dagens lektion.

Utmaning. Lina Andersson vill gärna få in ett spänningsmoment i uppgifterna och uppmanar eleverna att våga laga mat utan recept. Foto: Nicke Johansson. Bilden är beskuren

− Då gjorde eleverna bland annat hamburgare, köttbullar med ost i och gräddsås till nötfärsen. Ett tips kan vara att inte låta eleverna snegla på varandra för mycket när de skapar recepten. Det blir en större utmaning när rätterna är mer olika.

Klockan 15.15 ställs maträtterna fram på ett gemensamt bord. De elever som hittat på det
ursprungliga receptet ska få smaka på vad kompis­arna har tillagat av deras råvaror.
− Fett gott! utbrister Vanessa Johansson när hon smakar på guacamolen som kompisarna har gjort.

Max Wallenius och Jesper Hermansson är imponerade över att Harry Hörndahl och Daniel Friberg kom på att de skulle steka färsen i cocacola. Men de har en invändning.
− Det är för lite colasmak. De har nog använt fem centiliter i stället för en liter, som vi hade tänkt,
säger Jesper Hermansson.

Lektionsuppgift: Planera och tillaga utifrån eget recept – nötfärs

Lektion 1:

  • Låt eleverna arbeta tillsammans två eller tre personer. Huvudingrediensen är nötfärs. Varje grupp får 150 gram nötfärs. (Nötfärsen kan även bytas ut mot kyckling.)
  • Eleverna ska planera måltiden. Utöver proteinkällan som är nötfärs, ska även kolhydrater, vitaminer och mineraler finnas med.
  • Varje grupp ska skapa ett eget recept för maträtten. De kan söka inspiration på nätet men de får inte kopiera ett annat recept.
  • Uppmana eleverna att utmana sina smaklökar genom att prova olika smaker.
  • Varje grupp ska skriva en utförlig planering av vad de ska göra. De ska också fylla i en inköpslista med de ingredienser som behövs.

Lektion 2:

  • Låt eleverna plocka fram ingredienserna. Ange en tid när måltiden ska vara klar. De ska även beräkna tidsåtgång för efterarbete.
  • Tillagning av maten efter det egna receptet.
  • När cirka 15 minuter har gått av lektionen uppmanar läraren eleverna att lägga undan recepten och byta kök med varandra. Den nya uppgiften blir att titta på ingredienserna som finns i köket och se vad kompisarna har hunnit göra. Sedan ska de tillaga den maträtt som de tror att kompisarna skulle ha gjort.
  • Låt eleverna äta tillsammans. Samtala om hur uppgiften har varit, vad de lärt sig och vad de kunde ha gjort annorlunda.

ur Lärarförbundets Magasin