Läs senare

Plötsligt händer det!

av Annika Hofsten
25 Feb 2018
25 Feb 2018
Annika Hofsten, lärare i hem- och konsumentkunskap, svenska och franska i årskurs 6–9 på Värmdö skärgårdsskola. Foto: Linus Meyer.

Ämnesövergripande undervisning, så fint det låter på pappret och så svårt det är i verkligheten. Hur många gånger har inte jag och mina kollegor suttit med kursplanerna, letat och hittat beröringspunkter mellan våra ämnen och fulla av entusiasm funderat ut storstilade projekt där eleverna ska få jobba med flera ämnen samtidigt. Alltför ofta har det hela gått i stöpet när tiden för samplanering inte har räckt till och organisationen för att få till schemabrytande tid varit alltför komplicerad.

För den som undervisar i flera ämnen går det förstås alltid att samarbeta med sig själv. För min egen del har det under årens lopp blivit en del crêpes, något som alltid uppskattas av franskeleverna. Ibland är det svårare att få eleverna att förstå samband. När kilopriset på den hemgjorda lingonsylten ska räknas ut kan någon sucka ”Det är väl inte matte nu!” och trots att jag får veta att åttorna just har pratat om proteiner på kemin är det som om dessa kunskaper är som bortblåsta när de kommer till hemkunskapssalen. Som om det är svårt att förstå att det är samma proteiner vi pratar om.

Bäst blir det förstås när det är eleverna själva som reflekterar över samband och visar att de förstår att skolans ämnen har beröringspunkter. Jag försöker påminna mina elever om detta, säga att de ska dela med sig av sina bästa texter till mig så att jag kan använda dem i min bedömning i svenska, eller be mig komma till en annan lektion om de ska göra en redovisning som de är särskilt stolta över. Konstigt nog händer det alltför sällan.

Så en dag får jag ett mejl från en elev: ”Har skrivit en musikuppgift som har information om reklam. Så du kanske är intresserad?” Bara att få det mejlet gör mig glad. Visst, det är snart dags för slutbetyg och många elever gör allt för att kunna höja sig ett snäpp. Men det är inte hela sanningen. Det är så tydligt att eleven som mejlat mig har valt en låt han verkligen gillar till sin uppsats på temat ”samhällskritisk låt” och eftersom han tycker att budskapet är viktigt vill han dela låten och sina tankar kring den med fler. I sin analys beskriver eleven hur textens budskap handlar om hur vi formar vår identitet med hjälp av prylar. För mig är låten okänd, men nu får jag med hjälp av elevens text upp ögonen (och öronen!) för en låt – Wing$ av Macklemore & Ryan Lewis – som kan passa som utgångspunkt för en diskussion om konsumtionssamhället och dess konsekvenser för oss som individer.

När jag går från lektionen, provrättningen eller uppsatsläsningen med fler kunskaper än innan, det är då det känns som bäst att vara lärare.

ur Lärarförbundets Magasin