Läs senare

Rätt eller fel – det är frågan

av Johanna Ulrika Orre
26 Feb 2018
26 Feb 2018
Johanna Ulrika Orre
chefredaktör

Ibland är betygsättning knepigare än annars. Vissa kunskapskrav väcker mer diskussion än andra – och tolkas mer olika än andra. Simkunnighetskravet i idrott och hälsa är definitivt ett sådant. Något som skrämmande nog leder till att vissa elever som utan problem kan simma 200 meter ryggsim – men inte behärskar något annat simsätt – får F i ämnet medan hela betygsskalan står öppen för andra ryggsimmande elever. Inte mycket likvärdighet där inte.

En motsvarande svårighet inom hem- och konsumentkunskap är betygsättningen i årskurs 6. Här är den stora frågan: När är betygsunderlaget så litet, läs lektionerna så få, att det inte går att sätta ett betyg? Svaret enskilda lärare kommer fram till varierar från streck eller E för alla elever, till betyg ända upp till A för enskilda elever. Återigen ingen likvärdighet att tala om.

Det här numrets Djupdykning söker svar på vad som gäller i ett antal kluriga fall. I exemplen ovan finns faktiskt ett svar som är rätt enligt Skolverket. Några and­ra vanliga frågetecken går inte att räta ut lika lätt utan måste bedömas från fall till fall.
Trevlig och upplysande läsning önskar jag dig!

ur Lärarförbundets Magasin